Dansk Tlf. Support: +45 2840 1314
FrameTop

ONLINE SUPPORT
online@bigwheels.dk
Tlf +45 2840 1314



Info om Sommerdæk:

Den overvejende del af året er til sommerdæk i Danmark.
Desværre har sommerdæk ikke altid den sammen bevågenhed som vinterdæk. Som bilist har man stor tillid til dækkene på bilen, men de færreste tænker på, at man overlader sin skæbne til fire små kontaktflader på størrelse med fire håndflader mellem dæk og vejbane. Her skal der overføres bremsekræfter, styrekræfter, accelerationskræfter og drænes mængder af vand. Fra en bil der måske vejer omkring et tons og indeholder en familie 4-5 personer. Ofte tjekker bilisterne ikke deres dæks slidbane og vi har mange kunder som kommer ind og vistnok lige skal have tjekket dækkene, detkan så vises sig at dækket er slidt i en sådan grad at stålet er på vej ud , hvilket jo vuil sige at alt slidbane er væk og der er tale om meget kort tid til at dæk sprænger.

Sommerdæk på våd vej Generelt klarer de fleste sommerdæk på markedet sig godt på en tør vej. Det er på våd vej at sommerdæk skal bestå sin prøve. Derfor kan det være fornuftigt at konsultere FDM's dæktest i Motor, for at finde et dæk der bedst opfylder kravene til et godt sommerdæk. Det er ikke en selvfølge, at dækkene lever op til det forventede. Desværre fokuserer mange bilister ofte på støj og dækkets levetid. Støj fra dæk vægtes imidlertid kun med beskedne 10 pct. i en dæktest, hvorimod egenskaberne på våd vej vægtes med hele 40 pct. Det er derfor et godt råd at fokusere på egenskaberne på våd vej, når der vælges dæk.

Slid ikke under tre mm mønsterdybde Et dæks egenskaber falder i takt med at det slides. F.eks har et dæk, der er slidt ned til 4 mm kun 11 pct. kontakt med en våd vejbane ved 125 km/t. Uanset at lovkravet til mønsterdybde er minimum 1,6 mm, anbefaler FDM og BIGWHEELS.DK at et dæk kun slides ned til tre mm mønsterdybde. Et nyt dæk har til sammenligning 8-9 mm mønster. Nyere sommerdæk har ofte et asymmetrisk slidbanemønster, hvor dækket er mærket med ”outside” på den ene side. Det betyder, at mønsteret på dækket vender forskelligt på højre og venstre side af bilen. Det er altså ikke en fejl, når dækmønsteret vender hver sin retning, og dækkene bortleder vand lige godt, uanset hvad vej mønsteret vender. Nogle dæk er mærket med ”rotation” på siden af dækket, hvilket betyder at dækket har en bestemt omløbsretning.

Forskel på sommerdæk og helårsdæk Mange tror fejlagtigt, at deres bil som udgangspunkt er monteret med helårsdæk. Forhandleren hvor de måske har købt bilen har i en hurtig vending sagt "jep de dæk der duer hele året". Sommerdæk og helårsdæk er dog to forskellige dæktyper. Et helårsdæk er som type et vinterdæk, der er M+S mærket, hvor producenten har forsøgt at komprimere sommer og vinteregenskaber i et og samme dæk. Uanset moderne teknologi kan det kun lade sig gøre delvist. Vinterdæk og helårsdæk vil typisk have en længere standselængde på tør og våd sommervej. Typisk er et helårsdæk bedre om vinteren end om sommeren.

Sommerdæk eller ej FDM anbefaler, at du kører med dæk, der passer til årstiden. Det vil sige, at når der ikke længere er vinterføre i Danmark, bør du køre med sommer- eller helårsdæk. Det varierer fra år til år, hvornår vinterføret slipper sit tag i Danmark. Det er ofte en god ide, at vente med at skifte fra vinterdæk til et godt stykke ind i april måned. Skal du have din bil med til udlandet, skal du være opmærksom på, at der i Europa er forskellige regler for vinter- og sommerdæk. Skifter du selv dine dæk, kan du spørge om det rigtige tilspændingsmoment på dit værksted eller hos FDMs rådgivning.

Tjek dækkene inden kør selv-ferien Inden en sommerferietur på de store europæiske veje, er det vigtig at overvejer om dækkene kan klare turen. Halvslidte dæk med 3-4 mm mønster kan være næsten nedslidte, inden du har kørt de tusinde kilometer til destinationen i Sydeuropa. Dækkene vil have rigtig svært ved at bortlede de store mængder vand, som man kan blive udsat for under sommerens heftige regnskyl. Inden turen skal dækkene også inspiceres for skader. Når en bil er fuldt ferielæsset, og man kører med længerevarende høj hastighed på motorvejen, vil temperaturen i dækket stige. Det er i de situationer, at svagheder i et dæk kan få det til at briste. I værste fald med dækeksplosion til følge. Husk at følge instruktionsbogens anvisninger om højere dæktryk, når der er fuld læs på bilen. Det sparer også brændstof at køre med det rigtige dæktryk.

Info om vinterdæk

Artikel af Færdselsstyrelsen, FDM og Statens Bilinspektion let revideret:

Skal jeg køre vinteren igennem på mine sommerdæk, eller skal jeg anskaffe vinterdæk?
Det er et spørgsmål, som mange bilister stiller sig selv.
Færdselsstyrelsen, FDM og Statens Bilinspektion har på baggrund af vinterens debat om fordele og ulemper ved vinterdæk fundet det væsentligt at informere om den seneste viden på området, både af hensyn til sikkerheden, og af hensyn til bilisternes økonomi.

Din afgørelse

Bilisterne træffer selv afgørelse om dækvalget ud fra kørselsbehovet. Derfor er det vigtigt, at bilisterne har adgang til uvildige og ajourførte oplysninger om sommer- og vinterdæks egenskaber. Tager vi vore nabolande Norge, Sverige og Tyskland er det påbudt at man har vinterdæk på når forholdene kræver det. Jeg kan godt forestille mig hvordan man vil blive taget imod i en af ovenstående lande hvis man står med sommerdæk og enten ikke kan komme frem eller er indblandet i et uheld,
Man kan som bilist kun afpasse kørslen efter forholdene og køre sikkert, hvis man kender både fordelene og ulemperne ved dækvalget.

Vi kan ikke give et generelt råd for eller imod vinterdæk, for mens vinterdæk er bedst på dage med is eller sne, er sommerdæk bedst både på tør og våd vej. Det bedste og sikreste dækvalg er derfor et kompromis, som også afhænger af biltype og kørselsbehov. I denne forbindelse er det vigtigt at slå fast, at dækbranchens oplysninger om, at sommerdæk mister vejgrebet ved temperaturer under 7°C, ikke længere er gældende. Selv ved lave temperaturer er sommerdæk almindeligvis bedre end vinterdæk, når vejen er tør eller våd.

Kørselsbehov og dækvalg
Når man før vinteren beslutter sig for enten sommer- eller vinterdæk, skal man tage højde for sit kørselsbehov og for den dæktype, som bilen normalt er forsynet med. Hvis det er vigtigt, at bilen kan bruges hver eneste dag hele vinteren, hvis bilen har baghjulstræk, eller hvis bilen har særligt brede dæk, så er det værd at overveje vinterdæk. Kan man derimod leve med, at man kan være nødt til at lade bilen stå, hvis der kommer en dag med meget sne, og har bilen i øvrigt forhjulstræk og dæk med almindelig bredde, så kan man komme sikkert gennem vinteren på gode sommerdæk.
Uanset om man vælger sommer- eller vinterdæk, så er det især i vinterperioden vigtigt med en tilstrækkelig mønsterdybde. Loven siger mindst 1,6 mm, men vi anbefaler mindst 3 mm til vinterbrug. Når man vælger dæk, er det i øvrigt altid en god idé at støtte sig til uafhængige dæktests. Uanset om der er tale om sommer- eller vinterdæk, vil vi anbefale, at man især lægger vægt på dækkenes egenskaber på våd vej.
Vi anbefaler naturligvis Vinterdæk om vinteren og sommerdæk om sommeren, på den måde kan man bruge sin bil hele året og ikke stå i en situation hvor man måske tager bilen en våd vinter dag og den egentligt burde stå stille på grund af forkerte dæk.

 

 

Info om Helårsdæk

Træt af at skifte dæk? Med et relativt lille kørselsbehov i en lille bil, kan de bedste helårsdæk være et fint alternativ til at skifte mellem sommer- og vinterdæk.

Er vinterdæk overhovedet nødvendige i det danske vinterhalvår – der som regel ender med at skylle enhver antydning af sne og is væk i en syndflod af salt og regnvand?

Den klassiske diskussion blusser gerne op herhjemme på denne tid af året, hvor mange bilister overvejer, om de skal finde 5.-6.000 kr. i husholdningsbudgettet til et sæt vinterdæk. Og overvejelsen har aldrig været mere relevant: I takt med, at vi kører i stadig mindre biler, bliver bilernes hjul nemlig også mindre. En udvikling, der – stik mod eksperternes råd – faktisk forbedrer argumenterne for at spare vinterdækkene væk…

Sagen er, at jo smallere dæk, desto bedre vejgreb på vådt og glat underlag. Da mange ejere af små biler samtidig har et moderat kørselsbehov og ofte bor i byområder, kan det være fristende at fortsætte på sommerdækkene. I hvert fald hvis man følger tommelfingerreglen om, at bilens dæk i så fald ikke må være bredere end 185 mm og at man selvfølgelig lader bilen stå, de få dage, hvor der faktisk er sne eller is på de danske veje.

En lidt risikabel taktik: For hvor mange lader bilen stå, hvis de er kørt på arbejde i tørvejr og der så er faldet sne om eftermiddagen, når man skal hjem?

Men der findes et godt kompromis: Helårsdæk, der er udviklet til at tackle vejret og føret året rundt – og som især er velegnet til de minibiler, der er så populære i Danmark.

Helårsdæk er et reelt alternativ
I en test af 10 helårsdæk udført af det tyske bilmagasin AutoBild, klarer flere helårsdæk sig ganske overbevisende. Faktisk konkluderer AutoBild, at de bedste helårsdæk er et reelt alternativ til det besværlige skifte mellem sommer- og vinterdæk. De to bedste helårsdæk – Goodyear Vector og Sava Adapto – har ingen nævneværdige minusser i en direkte sammenligning med dæk udviklet til henholdsvis sommer og vinterføre.

Det er dog en vigtig pointe, at helårsdæk fungerer bedst på mindre biler med relativt små hjul på 14 eller 15 tommer og med en bredde på op til 195 mm. Herhjemme dækker det en stor del af bilparken – storsælgere som VW Up, Kia Picanto, Toyota Aygo kommer slet ikke i problemer og selv større biler som Ford Fiesta, VW Polo, Fiat Punto, Opel Corsa, Renault Clio, Citroën C3, Peugeot 207/208, Suzuki Swift og Skoda Fabia kører sjældent på større eller bredere hjul.

Udover at man slipper for besværet med at skifte hjul to gange om året, slipper man også for at finde plads til et sæt dæk hjemme i skuret eller på et dyrt dækhotel. Kører man mindre end 15.000 km årligt sparer man reelt også penge på kun at køre på et sæt dæk, da man ellers risikerer at især vinterdækkene bliver for gamle, før de er slidt ned.

Et helårsdæk er som type et vinterdæk, der er M+S mærket, hvor producenten har forsøgt at komprimere sommer og vinteregenskaber i et og samme dæk. Uanset moderne teknologi kan det kun lade sig gøre delvist.  Vinterdæk og helårsdæk vil typisk have en længere standselængde på tør og våd sommervej. Typisk er et helårsdæk bedre om vinteren end om sommeren.

 

20 Års Erfaring Giver Tryghed


FrameTop
 
KONTAKT
BIGWHEELS.DK
online@bigwheels.dk
Tlf +45 2840 1314
CVR: 25109341
Info
Sitemap
Direkte Betaling

Facebook
Twitter
©CopyRight Bigwheels Aps 2021 Alle Rettigheder Reserveret!