Däck och fälgar i Sverige Dæk til Norge Support: +45 2840 1314

Køb dine sommerdæk her:

Loese Daek 

 

Køb dine komplette sommerhjul her:

Faelge Og Daek

 

Den overvejende del af året er til sommerdæk i Danmark.

Desværre har sommerdæk ikke altid den sammen bevågenhed som vinterdæk.
Som bilist har man stor tillid til dækkene på bilen, men de færreste tænker på, at man overlader sin skæbne til fire små kontaktflader på størrelse med fire håndflader mellem dæk og vejbane. Her skal der overføres bremsekræfter, styrekræfter, accelerationskræfter og drænes mængder af vand. Fra en bil der måske vejer omkring et tons og indeholder en familie 4-5 personer.
Ofte tjekker bilisterne ikke deres dæks slidbane og vi har mange kunder som kommer ind og vistnok lige skal have tjekket dækkene, detkan så vises sig at dækket er slidt i en sådan grad at stålet er på vej ud , hvilket jo vuil sige at alt slidbane er væk og der er tale om meget kort tid til at dæk sprænger.

Sommerdæk på våd vej
Generelt klarer de fleste sommerdæk på markedet sig godt på en tør vej. Det er på våd vej at sommerdæk skal bestå sin prøve. Derfor kan det være fornuftigt at konsultere FDM's dæktest i Motor, for at finde et dæk der bedst opfylder kravene til et godt sommerdæk. Det er ikke en selvfølge, at dækkene lever op til det forventede. Desværre fokuserer mange bilister ofte på støj og dækkets levetid. Støj fra dæk vægtes imidlertid kun med beskedne 10 pct. i en dæktest, hvorimod egenskaberne på våd vej vægtes med hele 40 pct. Det er derfor et godt råd at fokusere på egenskaberne på våd vej, når der vælges dæk.

Slid ikke under tre mm mønsterdybde
Et dæks egenskaber falder i takt med at det slides. F.eks har et dæk, der er slidt ned til 4 mm kun 11 pct. kontakt med en våd vejbane ved 125 km/t. Uanset at lovkravet til mønsterdybde er minimum 1,6 mm, anbefaler FDM og BIGWHEELS.DK at et dæk kun slides ned til tre mm mønsterdybde. Et nyt dæk har til sammenligning 8-9 mm mønster. Nyere sommerdæk har ofte et asymmetrisk slidbanemønster, hvor dækket er mærket med ”outside” på den ene side. Det betyder, at mønsteret på dækket vender forskelligt på højre og venstre side af bilen. Det er altså ikke en fejl, når dækmønsteret vender hver sin retning, og dækkene bortleder vand lige godt, uanset hvad vej mønsteret vender. Nogle dæk er mærket med ”rotation” på siden af dækket, hvilket betyder at dækket har en bestemt omløbsretning.

Forskel på sommerdæk og helårsdæk
Mange tror fejlagtigt, at deres bil som udgangspunkt er monteret med helårsdæk.
Forhandleren hvor de måske har købt bilen har i en hurtig vending sagt "jep de dæk der duer hele året" Vi har mange eksempler på at folk ringer og tror de har helårsdæk fra MICHELIN, men det er ikke muligt da MICHELIN ikke producerer helårsdæk. 
Sommerdæk og helårsdæk er dog to forskellige dæktyper. Et helårsdæk er som type et vinterdæk, der er M+S mærket, hvor producenten har forsøgt at komprimere sommer og vinteregenskaber i et og samme dæk. Uanset moderne teknologi kan det kun lade sig gøre delvist. Vinterdæk og helårsdæk vil typisk have en længere standselængde på tør og våd sommervej. Typisk er et helårsdæk bedre om vinteren end om sommeren.

Sommerdæk eller ej
FDM anbefaler, at du kører med dæk, der passer til årstiden. Det vil sige, at når der ikke længere er vinterføre i Danmark, bør du køre med sommer- eller helårsdæk. Det varierer fra år til år, hvornår vinterføret slipper sit tag i Danmark. Det er ofte en god ide, at vente med at skifte fra vinterdæk til et godt stykke ind i april måned. Skal du have din bil med til udlandet, skal du være opmærksom på, at der i Europa er forskellige regler for vinter- og sommerdæk. Skifter du selv dine dæk, kan du spørge om det rigtige tilspændingsmoment på dit værksted eller hos FDMs rådgivning.

Tjek dækkene inden kør selv-ferien
Inden en sommerferietur på de store europæiske veje, er det vigtig at overvejer om dækkene kan klare turen. Halvslidte dæk med 3-4 mm mønster kan være næsten nedslidte, inden du har kørt de tusinde kilometer til destinationen i Sydeuropa. Dækkene vil have rigtig svært ved at bortlede de store mængder vand, som man kan blive udsat for under sommerens heftige regnskyl. Inden turen skal dækkene også inspiceres for skader. Når en bil er fuldt ferielæsset, og man kører med længerevarende høj hastighed på motorvejen, vil temperaturen i dækket stige. Det er i de situationer, at svagheder i et dæk kan få det til at briste. I værste fald med dækeksplosion til følge. Husk at følge instruktionsbogens anvisninger om højere dæktryk, når der er fuld læs på bilen. Det sparer også brændstof at køre med det rigtige dæktryk.

 

WWW.BIGWHEELS.DK anbefaler primært sommerdæk fra HANKOOK, BRIDGESTONE, GOODYEAR, CONTINENTAL, PiIRELLI og MICHELIN på grund af internationale test samt vore erfaringer igennem mere end 15 år i dækbranchen.

BIGWHEELS.DK SÆLGER SOMMERDÆK TIL DANMARKS BEDSTE PRISER

KONTAKT
BIGWHEELS.DK
online@bigwheels.dk
Tlf.: +45 2840 1314
CVR: 25109341
Info
Sitemap
Direkte Betaling

Facebook
Twitter